.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فردا ماه نيايش طلوع مي‌كند

ماه رجب، نيم روز ديگر از راه مي‌رسد و فرصت نيايش و بندگي در اين ماه عزيز با اعمال نخستين پنج‌شنبه رجب، ليلةالرغائب يا «شب آرزوها» دوباره تازه مي‌شود.

به گزارش شمال نیوز ، يكي از نوراني‌ترين ماه‌هاي خداوند، فردا با برآمدن آفتاب طلوع مي‌كند و ما را به دعا و نيايش و آمادگي براي حضور در طلايي‌ترين فرصت‌هاي بندگي فرا مي‌خواند.
پيامبر مكرم اسلام (ص) فرموده است: هركس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، موجب خشنودي خدا مي‌شود، غضب الهي را از خود دور مي‌كند و دري از درهاي جهنم به روي او بسته مي‌شود.
رسول گرامي ما همچنين مي‌فرمايد: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در اين ماه بسيار طلب آمرزش كنيد كه خدا آمرزنده و مهربان است.

ثواب نماز در ماه رجب
ماه رجب به بندگان خدا، روزه و نماز بسيار توصيه شده است. رسول خدا (ص) فرمود: كسي كه در يكي از شب‌هاي ماه رجب ده ركعت نماز بخواند و در هر ركعت يك مرتبه حمد، يك مرتبه سوره «كافرون» و سه مرتبه سوره توحيد را بخواند، خداوند گناهان گذشته او را مي‌بخشد و براي هر ركعتي عبادت شصت سال را و براي هر سوره، قصري در بهشت عطا فرمايد.
ايشان همچنين فرمود: كسي كه در يكي از شب‌هاي ماه رجب، يكصد مرتبه سوره توحيد را در دو ركعت نماز بخواند (همه را در يك ركعت يا بخشي را در ركعت اول و بخشي را در ركعت دوم) مانند اين است كه يكصد سال در راه خدا روزه گرفته است.
از سلمان فارسي روايت است كه روز آخر جمادي‌الثاني (مثل امروز) به ديدن حضرت محمد مصطفي (ص) رفتم. حضرت فرمودند: سلمان! تو از ما اهل بيت هستي. نمي‌خواهي تو را از چيزي آگاه كنم؟ سپس فرمود: اگر هر مرد يا زن مؤمني در ماه رجب، سي ركعت نماز بجا آورد كه در هر ركعتي سوره فاتحة‌الكتاب را يك بار، توحيد را سه بار و كافرون را سه بار بخواند، خداوند متعال هر گناهي را كه او در خردسالي يا بزرگسالي مرتكب شده برايش پاك كرده و پاداش كسي را به او عنايت مي‌كند كه تمام اين مار را روزه گرفته است. بدان كه خداوند تا سال آينده او را از نمازگزاران قرار مي‌دهد و هر روز عمل شهيدي از شهداي بدر برايش بالا مي‌رود.
براي هريك از شب‌هاي ماه رجب، نمازي وارد شده است كه از فردا به تدريج، نمازهاي هرشب از اين ماه پرخير به اطلاع كاربران فارس خواهد رسيد.

ليلةالرغائب يا شب آرزوها
اولين شب جمعه ماه رجب را ليلةالرغائب به معني شب آرزوها مي‌گويند. گويي كه روزه‌داران نخستين روز ماه رجب و نمازگزاران اولين شب جمعه اين ماه به تمام آرزوهاي خود خواهند رسيد. براي اين شب عملي از رسول خدا (ص) ذكر شده كه فضيلت بسياري دارد و بدين قرار است:
در صورت امكان و بلامانع بودن، روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابين نماز مغرب و عشاء 12 ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به يك سلام ختم مي‌شود و در هر ركعت، يك مرتبه سوره حمد، 3 مرتبه سوره قدر و 12 مرتبه سوره توحيد خوانده شود و چون 12 ركعت به پايان رسيد، 70 بار ذكر «اللهم صل علي محمد النبي الامي و علي آله» گفته شود. پس از آن در سجده 70 بار ذكر «سبوحٌ قدوسٌ رب الملائكة والروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، 70 بار ذكر «رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلي الاعظم» گفته شود. دوباره به سجده رفته و 70 مرتبه ذكر «سبوح قدوس رب‌الملائكة والروح» گفته شود. در اينجا مي‌توان حاجت خود را از خداي متعال درخواست كرد.
پيامبر اكرم (ص) درباره فضيلت اين نماز مي‌فرمايد: كسي كه اين نماز را بخواند، شب اول قبرش خداي متعال ثواب اين نماز را با زيباترين صورت و با روي گشاده و درخشان و با زبان فصيح به سويش مي‌فرستد. پس او به آن فرد مي‌گويد: اي حبيب من! بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختي نجات يافتي.
آن بنده مي‌پرسد: تو كيستي؟ به خدا سوگند كه من صورتي زيباتر از تو نديده‌ام و كلامي شيرين‌تر از كلام تو نشنيده‌ام و بويي، بهتر از بوي تو نبوئيده‌ام.
آن زيباروي پاسخ مي‌دهد: من ثواب آن نمازي هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردي. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهايي تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود و قيامت بر پا شود، من سايه بر سر تو خواهم افكند.

دعاي ماه مبارك رجب
اين دعاي كوتاه، اما پرمعنا، پس از نمازهاي يوميه به صورت تعقيبات خوانده مي‌شود و فضيلت بسيار دارد. اما اين دعا:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْر وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ يا مَنْ يُعْطِى الْكَثيرَ بِالْقَليلِ يا مَنْ يُعْطى مَنْ سَئَلَهُ يا مَنْ يُعْطى مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً اَعْطِنى بِمَسْئَلَتى اِيّاكَ جَميعَ خَيْرِالدُّنْيا وَ جَميعَ خَيْرِالاْخِرَةِ وَاصْرِفْ عَنّى بِمَسْئَلَتى اِيّاكَ جَميعَ شَرِّالدُّنْيا وَ شَرِّالاْخِرَةِ فَاِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوص ما اَعْطَيْتَ وَ زِدْنى مِنْ فَضْلِكَ يا كَريمُ
در اينجا خواننده دعا محاسن يا موي خود را به دست مي‌گيرد و با حركت دادن انگشت اشاره دست به طرفين ادامه مي‌دهد:
يا ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ يا ذَاالنَّعْمآءِ وَالْجُودِ يا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَيْبَتى عَلَى النّارِ

به نام خداوند بخشنده مهربان
اى كه براى هر خيرى به او اميد دارم و از خشمش در هر شرى ايمنى جويم. اى كه عطاى بسيار در برابر طاعت اندك مى‌دهد. اى كه عطا كنى به هركه از تو خواهد. اى كه عطا كنى به كسى كه از تو نخواهد و نه تو را بشناسد. از روى نعمت بخشى و مهرورزى عطا كن به من به خاطر درخواستى كه از تو كردم؛ همه خوبى دنيا و همه خوبى و خير آخرت را و بردار از من به خاطر همان درخواستى كه از تو كردم، همه شر دنيا و شر آخرت را. زيرا آنچه تو دهى چيزى كم ندارد و بيفزا بر من از فضلت اى بزرگوار!

منبع: فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.685 seconds.